Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Αντίθετη με την Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για Συνυπηρέτηση με Ένστολο.


Δυσάρεστο είναι το κλίμα που πλέον βιώνει το Νοσηλευτικό προσωπικό των Δημόσιων νοσοκομείων, τους πλέον χαμηλόμισθους υπαλλήλους του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, λόγω των διαρθρωτικών αλλαγών που προωθεί και εφαρμόζει η κυβέρνηση.
       Τα μέτρα που λαμβάνει η Κυβέρνηση τον τελευταίο ενάμιση χρόνο (λιτότητα, μείωση του Κοινωνικού Κράτους, αποδόμηση της Κοινωνική Ασφάλισης, μεταβολές στην εργατική νομοθεσία, ενιαίο μισθολόγιο) –μέτρα που παρουσιάζονται ως μονόδρομος για την έξοδο από την οικονομική κρίση – πλήττουν ολοένα και περισσότερο και το νοσηλευτικό προσωπικό
     Μέσα σε αυτό το κλίμα το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στην Συνεδρίασή του στης 21 Ιουνίου 2011 γνωμοδότησε με την με την υπ΄ αριθμό γνωμοδότηση 281/11 Ερ. 16/11 στο ερώτημα της Διεύθυνσης προσωπικού Ν.Π. του ΥΥΚΑ με το υπ΄ αριθμό Υ10β/Γ.Π. 51460/31-5-2011 έγγραφο στο ερώτημα, εάν οι διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 3754/2009 που απαγορεύουν την απομάκρυνση των νοσηλευτών/τριών των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. από τη θέση τους, για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τον διορισμό τους, κατισχύουν, αφενός μεν αυτών του άρθρου 21 του ν. 2946/2001, που επιτρέπουν την, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, απόσπαση υπαλλήλων – συζύγων ένστολων σε υπηρεσίες της περιοχής όπου υπηρετεί ο/η σύζυγός τους, αφετέρου δε αυτών του άρθρου 7 του ν. 287/1976 που προβλέπουν την υποχρεωτική συνυπηρέτηση υπαλλήλων υπηρετούντων σε παραμεθόριες περιοχές με τους/τις συζύγους τους.
     Η απάντηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είναι πως οι διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3754/2009 που απαγορεύουν την απομάκρυνση των νοσηλευτών-τριών των δημοσίων νοσοκομείων από τη θέση τους για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τον διορισμό τους, κατισχύουν τόσο αυτών του άρθρου 21 του ν. 2946/2001, που επιτρέπουν την, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, απόσπαση υπαλλήλων – συζυγών ένστολων σε υπηρεσίες της περιοχής όπου υπηρετεί ο/η σύζυγός τους, όσο και αυτών του άρθρου 7 του ν. 287/1976 που προβλέπουν την υποχρεωτική συνυπηρέτηση υπαλλήλων υπηρετούντων σε παραμεθόριες περιοχές με τους/τις συζύγους τους.
    Στο άρθρο 21 του ν. 2946/2001 αναφέρεται πως τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και ΝΠΔΔ, που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων, ένστολοι προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, επιτρέπεται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο/η σύζυγός τους.
     Με τις διατάξεις αυτές παρέχεται, όπως αναφέρεται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, μείζων προστασία, σε σχέση προς τους υπόλοιπους υπαλλήλους, της οικογένειας των ένστολων, λόγω των συνεχών τους μετακινήσεων και αποσκοπεί στην ελαχιστοποίηση των οικογενειακών, κοινωνικών και οικονομικών τους προβλημάτων με αποτέλεσμα την απρόσκοπτη εκτέλεση των δυσχερών καθηκόντων τους.
    Ναι μεν οι διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 2946/2001 αποσκοπούν στην προστασία της οικογένειας, κατά επιταγή της παρ. 1 του άρθρου 21 του Συντάγματος που ορίζει τα εξής: «Η οικογένεια ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του έθνους, καθώς και ο γάμος…τελούν υπό την προστασία του κράτους», αλλά οι διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3754/2009 απαγορεύουν την απομάκρυνση των νοσηλευτών-τριών των δημοσίων νοσοκομείων από τη θέση τους για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τον διορισμό τους. Η παρ. 3 του άρθρου 21 του Συντάγματος ορίζει τα εξής: «Το κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών…» ιδρύεται ευθεία και επιτακτική υποχρέωση του κράτους για την διασφάλιση ενός συστήματος υγειονομικής και νοσοκομειακής περίθαλψης ικανοποιητικού επιπέδου για το σύνολο των πολιτών. Με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3754/2009 ο κοινός νομοθέτης λαμβάνει μέριμνα για την κάλυψη των υφιστάμενων κενών οργανικών θέσεων νοσηλευτών-τριών των νοσοκομείων και την μη απομάκρυνσή τους από τις θέσεις στις οποίες διορίζονται, έτσι ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο και να μην ματαιώνεται ο προγραμματισμός του ΥΥΚΑ σχετικά με την πλήρωση των εν λόγω θέσεων, την ετοιμότητα του νοσηλευτικού προσωπικού και την απρόσκοπτη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών υγείας.
    Περαιτέρω με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 287/1976 δίνονται κίνητρα για λόγους δημοσίου συμφέροντος για την στελέχωση των υπηρεσιών των παραμεθορίων περιοχών της χώρας, όπου οι συνθήκες είναι ιδιαιτέρως δυσχερείς, καθίστανται ακόμη δυσχερέστερες όταν διασπάται η οικογενειακή συμβίωση των υπηρετούντων σε αυτές υπαλλήλων.
    Πιστεύουμε πως η απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είναι σε λάθος κατεύθυνση αν ληφθεί υπόψη ότι οι διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 287/1976 αφορούν στην προστασία της οικογένειας μια κατηγορίας υπαλλήλων, δηλαδή των υπηρετούντων σε παραμεθόριες περιοχές και σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 21 του Συντάγματος που ορίζει «την οικογένεια ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του έθνους», καθώς και ο «γάμος…τελούν υπό την προστασία του κράτους». Με την απόφαση αυτή, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους διαταράσσει τη δομή της οικογένειας του νοσηλευτή, συζύγου ένστολου, δημιουργώντας του κοινωνικά, οικονομικά προβλήματα και τον αντιμετωπίζει διακριτά – ρατσιστικά σε σχέση με το σύνολο όλων των άλλων Δημοσίων υπαλλήλων που μπορούν να κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων των νόμων.